De 10 aanwervingsfouten die bijna elk bedrijf maakt. (Ook dat van u?)

aanwervingsfouten.jpg

1. U dweilt met de kraan open

De makkelijkste manier om nieuwe collega’s te vinden? Uw huidig personeel nieuwe uitdagingen geven en ze zo aan boord houden. Een potentieel- en ontwikkelingsassessment levert vaak interessante conclusies op.

2. U denkt dat marketing alleen maar voor klanten is

Wat doet u voor u online iets koopt? Of als u twijfelt tussen twee restaurants? U checkt de online beoordelingen en reviews. Uw sollicitanten doen hetzelfde met uw bedrijf. Investeer daarom in een digital employer brand. En betrek uw huidige medewerkers hierin.

3. U vindt zichzelf de allerbeste

Hoe interessant uw vacature ook is, er zijn mogelijk nóg grotere bedrijven met meer doorgroeimogelijkheden, nóg interessantere waardeproposities of uitgebreidere salarispakketten. Wees authentiek! Maak duidelijk wat uw bedrijf te bieden heeft.

4. U houdt vast aan verouderde principes

De vijver waarin u vist, is maar zo groot als uw mindset toelaat. Is thuiswerk echt zo’n probleem? Is een vrije dag op woensdag zo onoverkomelijk? Ga er niet vanuit dat kandidaten zich aan u zullen aanpassen. Denk liever andersom. Want zij hebben de keuze.

5. Volgens u heeft een schaap vijf poten

Op zoek naar de perfecte collega? Vraag u liever af welke vaardigheden écht nodig zijn en welke nog aangeleerd kunnen worden. Let op motivatie en potentieel.

6. U houdt alleen van groene blaadjes

Het moet jong en strak zijn. Een vijftigplusser aannemen? Echt niet! Zo wordt er veel ervaring en gemotiveerd potentieel te vroeg opzij geschoven. Nochtans: hoe ouder, hoe stabieler.

7. U spreekt niet met sollicitanten, u ondervraagt hen

Voert u sollicitatiegesprekken? Of onderwerpt u uw kandidaten aan een ondervraging waarop een politie-inspecteur jaloers zou zijn? Sollicitatiegesprekken dienen te veel om zogezegde verborgen gebreken op te sporen en te weinig om interesse te kweken.

 8. U eet graag pindanootjes

If you pay peanuts, you get monkeys. Salarisstudies geven aan of uw verloningssysteem in lijn is met het marktgemiddelde. Maar in uw zoektocht naar nieuwe medewerkers zijn ze een foute leidraad. U neemt geen vrede met een gemiddeld profiel? Dan zal u mogelijk ook een bovengemiddeld salaris moeten bieden. 

9. Bij u is het alles of niets

Werknemers zijn op zoek naar afwisseling. Het aantal jonge zelfstandigen neemt toe. Projectwerk wordt alsmaar belangrijker. Het vraagt om mentale switch, maar heeft u die productmanager écht full time nodig? Zijn ‘shared resources’ een optie?

10. U gelooft heilig in het gezegde 'Haast en spoed is zelden goed'

Overhaasten is nooit goed, maar te lang wachten ook niet. Het tafeltje op het terras met zeezicht is snel ingenomen. Wacht niet tot morgen om in actie te schieten.


Tijd voor uw rapport

Wees eerlijk: hoeveel van deze typische blunders maakt uw bedrijf? Wij gaan ook eerlijk zijn: vandaag is elke misser er één te veel. Want nergens in Europa laat het tekort aan arbeidskrachten zich zo hard voelen als in Vlaanderen. De oplossing? Kom eens praten. Dan kijken we samen met u hoe het beter kan. Met onze unieke multi-channel en ‘multiple-touch-point’ aanpak, gekoppeld aan een diepgaande selectie-methodiek zorgen we voor de oplossing. Motmans & Partners is gespecialiseerd in de search en selectie van hogere bedienden tot directie- en c-level profielen. Wij brengen u de werknemers die een écht verschil kunnen maken.